Mee Sup Daging

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni saya masak mee sup daging yg sangat sedap. Biasanya guna mee hoon je, kali ni tukar pada mee kuning pula. Kalau makan2 kat luar, mee sup daging/ayamlah menjadi kegemaran anak2. Biasanya menu inilah yg paling senang dan gerenti habis. Kalau order yg macam2 alamat mmng tak habis. Ini juga menu berbuka kami hari ni. Mcam biasalah Hamka tukang rasmikan. Kali ni tak boleh elak lagi…terpaksalah suap guna sudu dan garpu. Siap tanya kat mamaNya, mama tak masak nasi ke arini??? Kenapa makan mee…padahal dah semangkuk dia makan masih tanya nasi lagi..tekak melayulah katakan..wajib nasi gak. Saya pun tanyalah kenapa tanya nasi gak? Hamka pun jawab…nak mama suap guna tangan juga..kalau makan mee tak boleh suap guna tangan mama…hai..klakor je Hamka. Sedap sangat agaknya air tangan mamaNya. Kalau kakaknya suap, tak pulak dia minta itu dan ini..saje je tawwwww nak manja2 lebih sikit.

Oklah jom kita semak resepi yg ringkas ni. Kalau ada kawan2 yg nak mencuba tu bolehlah mencubanya. Mudah dan pastinya sedap.


Bahan-Bahan

  • 500 gm daging
  • 2 btng serai- di titik
  • 1/2 inci lengkuas- di hiris
  • 3 sudu besar rempah sup adabi
  • 2 sudu besar rempah kurma adabi
  • 1 sudu besar serbuk lada hitam/lada putih
  • minyak utk menumis
  • 5 cawan air atau secukupnya
  • garam dan sedikit gula

Bahan Kisar

  • 5 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 labu bawang besar
  • 1 inci halia

Bahan Tumis

  • 1 btng kayu manis, 1 kntm bunga lawang, 2 biji buah pelaga
  • 2 ulas bawang merah di mayang
  • 2 ulas bawang putih di hiris

Cara Memasak.

  1. Rebus daging hingga empuk dan toskan. Jangan di buang air rebusan. Sekiranya guna daging batang pinang tak perlu rebus dulu ya.
  2. Panaskan periuk dan masukkan 1/2 cwn minyak masak. Tumiskan bahan2 tumis sehingga naik bau. Masukkan bahan2 kisar, kacau sebati dan masukkan serai dan lengkuas.
  3. Masukkan rempah sup dan rempah kurma yg di bancuh dngn sedikit air. Masukkan pula serbuk lada hitam. Tumis lagi sehingga terbit minyak.
  4. Masukkan daging yg telah di rebus dan masukkan sekali air rebusan daging.
  5. Masak hingga mendidih. Masukkan garam dan sedikit gula. Perasakan.
  6. Sekiranya dah cukup rasa, tutup api dan bolehlah di hidangkan bersama mee yg telah di celur.

Bahan2 Penyediaan Mee Sup

  • 1 bungkus mee kuning
  • 1 mangkuk taugeh- buang ekor, cuci, celur dan toskan
  • daun sup, daun bawang-cuci, toskan dan dihiris halus
  • bawang goreng.

Cara Penyediaannya.

  1. Masukkan mee yg telah di celur ke dlm mangkuk. Masukkan taugeh dan tuangkan kuah sup.
  2. Taburkan daun sup/bawang dan bawang goreng. Siap dan boleh di makan bersama sambal kicap.

Sambal Kicap

  • 10 tangkai cili padi merah
  • 15 tangkai cili padi hijau
  • 3 ulas bwng putih-bakar sebentar
  • 1/2 cwn kicap manis jalen atau secukupnya
  • 1 sudu kecil minyak masak- supaya biji cili hancur
  • 2 biji limau kasturi-ambil jusnya.

Caranya

  1. Kisar cili padi merah dan cili padi hijau, minyak, bwng putih bersama kicap jalen tadi.
  2. Tuangkan dlm mangkuk dan campurkan jus limau kasturi tadi. Gaul sebati.
  3. Boleh di makan bersama mee sup daging tadi.
/* */
Resepi Makanan Masakan Simple Sedap © 2017