Butter Prawn

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni nak kongsikan resepi butter prawn yg sangat sedap. Kalau dah namanya udang, masak apa pun sedapkan. Lebih2 lagi dpt udang fresh gitu, terasa manis kan. Resepi ni mudah je, saya kerap guna resepi ni utk butter prawn. Kawan2 juga boleh lihat diSINI. Pada peminat udang tu, boleh cuba resepi ringkas ni, lebih sedap ratah2 mcm tu je….maunya tak cukup mkn sekor. Biasanya saya gandakan dari resepi asal.


Bahan-Bahan

  • 12-15  ekor udang saiz sederhana besar
  • 2 sudu besar butter
  • 3 biji kuning telur
  • sedikit daun kari
  • sedikit cili padi
  • serbuk kunyit & garam
  • minyak utk menggoreng

Cara2:

  1. Lumur serbuk kunyit & garam kat udang. Goreng sehingga masak.Bila udang hampir masak tu, masukkan daun kari & cili padi. Gaul seketika sebelum diangkat. Bila dah masak,ketepikan.
  2. Dengan menggunakan minyak yg sama (yg ni Yatie guna minyak baru dlm 1/2 cawan)
  3. Panaskan minyak dan masukkan butter. Biarkan butter cair & minyak betul2 panas.Sementara tu,kacau2 telur bagi rata dan masukkan telur kuning dalam bekas roti jala.
  4. Matikan api bila minyak tu panas2. Dengan menggunakan 2 tangan, tgn kiri pegang telur kuning ..tgn kanan pegang garfu…tuang perlahan2 telur sambil tgn kanan mengacau dlm bentuk pusingan. Biar dia bertali2. Kemudian bila dah selesai, angkat telur tu danletak dlm tapis utk membuang minyak berlebihan. Boleh juga guna kitchen towel. Bila dah sejuk bolehlah di lerai2kan dan satukan bersama udang tadi.

/* */
Resepi Makanan Masakan Simple Sedap © 2017