Resepi kek marble enak dan mudah

Resepi ini agak remeh juga kerana perlu menggunakan banyak bekas untuk memukul telur putih secara berasingan. Jadi saya memang tak suka membuat kek yang remeh ni kerana kadang kadang rasanya tak banyak beza pun. Jadi kali ini, saya membuatnya mengikut cara membuat kek biasa jer. Mentega dan gula diputar sehingga kembang, kemudian masukkan ovallete, susu dan vanila. Pecahkan telur sebiji sebiji sambil terus diputar.

Resepi kek marble enak dan mudah

Akhir sekali masukkan tepung sedikit demi sedikit. Kalau buat kek marble, bahagikan adunan kepada beberapa bahagian dan warnakan mengikut warna yang disukai. Tuang dalam adunan dan loreklah sesuka hati. Haaa hentam gitu. Kek tetap naik dengan gebunya dan sangat moist. Jangan marah ya, tuan punya resepi. Lain kali memang boleh guna resepi ini lagi untuk membuat kek marble atau kek mentega.

Resepi 1

Bahan bahan:

  • 8 oz/227gm mentega
  • 6 oz/170gm tepung gandum
  • 6 oz/170gm gula kaster
  • 5 biji telur dari fridge
  • 3 sb susu pekat
  • 1 sk baking powder
  • 1 sk esen vanilla
  • 1 sb ovalette
  • 3-4 sudu makan serbuk koko -diayak (guna coklat emulco)

Cara cara:

Ayak tepung bersama baking powder. Pukul mentega, susu dan esen vanilla hingga kembang.

Di dalam bekas lain, pukul putih telur hingga ringan lalu masukkan gula sedikit demi sedikit hingga adunan rata.

Masukkan telur kuning sebiji sebiji ke dalam adunan putih telur dan pukul hingga rata. Masukkan ovalette dan adunan mentega dan pukul lagi hingga rata.

Akhir sekali masukkan tepung sedikit sedikit dan gaul satu arah. Apabila rata bahagikan adunan kpd beberapa bahagian dan masukkan warna atau emulco pilihan anda.

Tuang adunan ke dalam loyang 8 in persegi secara selang seli dimulai dengan adunan asal. Lorek dengan menggunakan chopstick.

Bakar pada suhu 180C selama 45 minit atau sehingga masak. Saya guna suhu 170C selama 50 minit.

Nota:
Kalau menggunakan mesin, jgn diberhentikan semasa sedang mengadun. Jika mengunakan tangan, harus pukul lebih lama sedikit krn adunan mesti kembang dan rata.

Jika menggunakan cara biasa, telur tidak perlu dimasukkan ke dalam peti sejuk kerana ia susah sebati dengan adunan mentega

Resepi 2

Bahan-bahan ;

* 1 cawan mentega / planta
* 2 biji telur
* 1 cawan tepung (self raising) kalau guna #tepung gandum tambah 1sudu kecik baking powder
* 1 cawan gula
* pewarna dan perisa suka hati korang ok!

Cara cara :

1.putar mentega bersama gula sampai kembang

2.kemudian masukkan telur satu persatu

3.lepas tu bolehlah masukkan tepung

4.bahagikan adunan kepada 3 bekas.

 Setiap satu letakkan pewarna dan perasa yang digemari. Cth: kaler oren, perisa oren.Kalau xnak letak perasa, letak esen vanilla pun boleh aje.

5.Lengserkan loyang dengan margerin. Letak adunan sesudu demi sesudu berselang. cthnya : mula2 letak sesudu kaler oren, pastu letak sesudu kaler coklat diatas kaler oren tadi, lapis mcm tu je.

6.bakar pada suhu 170 darjah selama 30-40 minit. pepandai le tgk kek tu dh masak blm…cucuk kalau x melekat tu masak lerr

selamat mencuba dan merasa. buat kek ni kejap je..simple dan sedap..

sumber from : http://aziejaya.blogspot.co.id/2012/10/kek-marble-yang-sangat-gebu.html
http://belogke2.blogspot.co.id/p/kek-marble.html

/* */
Resepi Makanan Masakan Simple Sedap © 2017