Resepi Ayam Masak Kurma (SbS)

Resepi Ayam Masak Kurma | Salam.. masak ape hari ni?? masak kurma ayam je.. resepi paling .. simple asalkan hsband cakap sedap dan anak makan sampai licin hehehe..
Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS)…
Sumber : FB MrsLily Epull Zikry‎  
Resepi Ayam Masak Kurma http://banyakresepi.blogspot.com/

Bahan diperlukan:
✔️ Bawang besar

✔️ Bawang putih 3 ulas

✔️ Halia seinci

(ni sy hiris gune bwg besar..klu blender sy guna bwg kecik 4 5 ulas)
*optional hiris/blender dua2 pun ok
✔️ Ayam setengah ekor (potong sederhana kecik)
✔️ 2 paket serbuk kurma adabi/babas
✔️ Santan kotak (biasanya gune 1/2 kotak je nnt)
✔️ Rempah tumis (kayu manis, bunga lawang, cengkih,buah pelaga)
✔️ Sedikit air asam jawa 
✔️ Kentang 2 – 3 biji
✔️ Tomato sebiji

✔️ Daun pandan ikat simpul (optional)
Tumis dulu bawang dan rempah tumis

Dah naik bau masukkan rempah kurma yang dah bancuh dengan air dulu. Api jangan besar sangat nanti cepat hangit bawah

Saya letak air sikit bagi tak cepat hangit. Sentiasa kacau sampai pecah minyak

Rempah dah pecah minyak, masukkan ayam dulu. Nak topup air sikit pun ok. Jangan banyak, setengah cawan camtu.
Biarkan mendidih kejap..

Lepas tu dah boleh masuk kentang dan air asam jawa (agak-agak)

Kalau kering sangat topup air lagi sikit dan biarkn sampai kentang empuk

Dah mendidih dah..

Masukkan santan. Kalau pakai santan kotak, setengah kotak dah ok. Agak-agak sampai puas ati

Last masuk tomato.. garam.. ajinamoto dan daun pandan.. nanti harumm je bau kurma kita
Siapp.. sedia untuk dihidang…
Selamat mencuba..
Jangan lupa share..
/* */
Resepi Makanan Masakan Simple Sedap © 2017