Resepi Laksam Kelantan Sedap (SbS)

Resepi Laksam Kelantan Sedap | Terlebih rajin harini… buat laksam untuk famili.. Nak beli kat luar..memang mahal.. kadang-kadang rasa pun tak seberapa.. yang paling tak best.. bila makan kuahnya agak sedikit hanyir… Nak dapat yang sedap.. susah.. bukan tak ada.. tapi susah… Jadi lebih baik buat sndri kan… Lagi 1.. kotiow laksam tu saya letak sedikit aduanan yang berwarna sebab nak menarik perhatian anak-anak untuk makan.. 
Jom kita buat..
Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS)…

Sumber : FB Wan Adlyna

Jum Like : Aneka Resepi Masakan

Resepi Laksam Kelantan Sedap https://banyakresepi.blogspot.com/

Bahan untuk Kuah: 
(Periuk sederhana)
√ Santan kara kotak kecil
√ 5 ekor ikan sardin besar-besar
(direbus dan di asingkan isi n tulang. Tulang juga di blender dan di tapiskan)*
Air rebusan jangan dibuang.. gunakan untuk blender ikan dan kuah.
√ Bawang besar 3 biji*

√ 1 ulas kecil bwg putih*

√ 2 sudu besar lada hitam (bole tambah ikut selera masing)*

√ Halia sedikit hjg jari kelingking( optional)*

√ Belacan sedikit hjg jari kelingking( optional)*

√ 2 keping asam keping

Cara :

Blender semua bahan bertanda sehingga halus (tak perlu nak goreng dulu, blend jer terus) 

Masukkan dalam periuk.. kacau… masukkan gula.. garam… asam keping..

Dah agak semua bahan masak.. masukkan pula santan.

Ini kerana saya tak mahu santan dan ikan berketul-ketul nanti.. asyik kacau ya… jangan sampai pecah minyak.

Kalau nak kuah wangi boleh juga taruk daun kesom sikit aje ….

Adunan Kotiow laksam :
√ 4 cawan tepung beras
√ 1 cawan tepung gandum
√ 2 sudu kecil garam
√ Air tapis 6-7cawan… saya buat cair sikit sebab nanti takut laksam jadi keras.

Laksam yang telah di potong.

Saya kukus laksam guna pemanggang ajaib aje.. masukkan air secukupnya di bahagian bawah kuali… letak jaring… letakkan pula penutup periuk… sebelum tu sapu minyak ya.. oleh kerana adunan cair… tuangkan aje.. gunakan pengepit,pegang tudung periuk untuk ratakan adunan.. saya buat 2 kaler ya.. kalau nak 1 kaler pun boleh.. Tutup pemanggang ajaib.. 
Biarkan 5-6 minit atau agak-agak laksam kita dah gelembung-gelembung… boleh la angkat. 
Gantikan pula dengan tudung periuk lain.

Sementara masukkan adunan yang lain.. saya biarkan dulu laksam yang telah masak ni sejuk.. sebelum tu saya akan terbalikkan laksam sebab kita nak permukaan yang cantik di atas bila kita menggulungnya.


Ulam-ulam:
Tauge, daur kesom, bunga kantan, kacang panjang serta kobis.. basuh semua dulu.. toskan.. baru di potong halus-halus
Sambal cili :
Cili kering d rebus + cili api, secubit belacan, garam, gula, perahan limau…
 (saya tumbuk aje semua bahan-bahan.. nak bagi cair sikit.. campurlah air ya)

Sudah siap… Tunggu masuk mulut jer.. hehe
Selamat mencuba..
Jangan lupa share..

/* */
Resepi Makanan Masakan Simple Sedap © 2017