Resepi Kek Pisang Sedap (SbS)

Resepi Kek Pisang Sedap | Mudah dan senang dibuat. Yang penting, Sedapp!!!

Cara buat ada pada setiap gambar
Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS)…
Sumber : Panglima Siamang Gagap

Cara buat:
8 biji pisang emas dibawa belayar ngan 3/4 cawang gula.. 
Kurang kan gula sebab pisang tu dah manis cam abam

4 biji telur ayam pada suhu bilik..
Blender bagi kembang jap..
Lecek pisang tadi sebab lama sangat belayo sampai lupa daratan bersama gula..
Zikir sambil lecek tu dapat gak pahala.. ni dok nyayi kpop ade apa… hehehe

Masuk dua cawan tepung gandum.. cawan tu paras cawan aje..

Tuang telur yang diblend tadi dengan dua sudu teh bikarbonat. 
Bikarbonat tau jangan teh plak.. hahhaa

Then masukkan setengah cawan minyak mazola..
Mak abam kate pakai minyak masak pun boleh..
Apa yang ada dalam dapur je lah…

Blend kejap..
Pakai whisk tangan pun bole.. tapi sebab abam malas.. abam pakai mixer aje

Last masuk almond nibb yang dah dibakar…. kacau kejap bagi sebati

Tuang dalam acuan..
Bakar pada suhu 160 °c dalam 35 minit atau hingga masak.. mak abam kata kalau nak tau masak cucuk pisau or lidi.. kalau kuar bersih masak la.. jangan korang cucuk jari pulak..

Ni waktu dalam oven… maaf kek merekah.. abam xpro bab kek dan biskut nie

Komen Rìcco Sèvén:
Overheat @ suhu terlalu panas atau kdudukan terlalu tinggi.. bila crust (top) terbentuk cepat sgt, kek terus mengembang dan crust (top) pn merekah.
– buka terlalu awal semasa proses bakar.
– reduce kan top heat / heat bhgian atas sdikit @ 160°c reduce ke 145°c ~ 150°c
(untuk adjustable oven type) 
– measurement bahan-bahan kena adjust @ ikut sukatan resepi.
– boleh lebihkan sedikit minyak dan kukus lebih kurang 40 min dengan api sederhana.
(bagi yang nak kukus kek)

Selamat mencuba..
Jangan lupa share..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *