Resepi Ayam Percik Merecik (SbS)

Resepi Ayam Percik Merecik | Sedapnya.. nak dekat-dekat puasa ni, best jugak ayam percik jadi juadah berbuka puasa.. Memang mercik lah.. Niaga kat bazar Ramadhan pun okey.. hehe
Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS)…
Sumber : Melur Kamal
Bahan-bahan:
– Ayam
*Cili kering (suka pedas lebihkan)
*Bawang kecik
*Bawang putih
*halia
*Lengkuas
* bahan untuk di blender
– Serai (titik)
– 3 serangkai
– Santan
– Gula
– Garam kasar
– Asam keping
Cara-cara:
1. Masukkan semua bahan dalam periuk/kuali…kecuali gula..
2. Bila ayam separuh masak.. keluarkan ayam dan bakar..
3. Kuah lebihan rebus ayam tadi… cmpurkan lagi sedikit santan dan gula dalam 4 ke 5 sudu… masak sampai pekat likat… sebatikan rasa masam masin sedikit…manis kena lebih…
Siap…!!
Boleh lihat gambar di bawah..

/* */
Resepi Makanan Masakan Simple Sedap © 2017