Resepi Donut Terlajak Gebu (SbS)

Resepi Donut Terlajak Gebu | Saya nak kongsikan cara-cara nak buat donut yang sangat gebu & lembut.. Untuk makcik-makcik, kakak-kakak, adik-adik yang belum penah buat @ yang penah buat tapi tak jadi laa, keras laa.. Cuba resepi ni confirm jadi punyaa..
Cara buat ada pada setiap gambar.

Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS)…

Sumber : Sharmiza Zainizam

Campurkan sepeket yis (mauripan),  2 sudu besar gula, 2 sudu besar susu pekat bersama 1 cawan air suam.. biar sampai kembang macam dalam pic 2 ye..

Dalam bekas lain campurkan 4 cawan tepung gandum, 2 sudu besar [email protected], 2 sudu kecil serbuk penaik (baking powder) & 1 sudu kecil garam..
Ramas-ramas sampai jadi macam serbuk roti..

Lepas tu masukkan campuran yis tadi ke dalam tepung.. ust sebatikan je, x payah nak uli-uli na.. tutup bekas selama 1 jam na..

Lepas 1 jam doh akan kembang sekali ganda macam ni.. tumbuk-tumbuk untuk kuarkan angin.. Jangan risau, angin dia tak berbau..wakaka..

Bulat-bulatkan doh.. saya tekap pakai cawan je.. pastu buat lubang. 
Pakai manual ke. pakai acuan dia ke ikut lah..

Dah siap tekap semua doh terus goreng je… Goreng sampai kekuning-kuningan…

Dah siap goreng boleh la gaulkan donut dengan gula… Siapp!!
Selamat mencuba..
Jangan lupa share..

/* */
Resepi Makanan Masakan Simple Sedap © 2017