Resepi Rendang Ayam Daun Puding Hitam (SbS)

Resepi Rendang Ayam Daun Puding Hitam | Salam..malas rasanya nak memasak..orang bujang masak simple2 je..hehehe..Rendang ayam daun puding hitam..resipi lihat pada stiap gambar ye.. gigih beli kuali baru sebab tak nak bagi tengok kuali hitam.. hahaha..selamat mencuba..

Cara buat ada pada setiap gambar.

Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS)…

Sumber : Shahrol Nizam Zack Zulkifli

Bahan-bahan :
✔️ cili api
✔️ kunyit hidup
✔️ lada hitam
✔️ bawang putih dan merah
✔️ halia
✔️ serai

✔️ Santan kotak/ fresh – bahagi 2 ( cair dan pekat)
✔️ kerisik – saya buat sendiri lebih sedap. Nak beli pun takpe

Hasil kejadian bahan kisar

Kecutkan bahan kisar dengan ayam..kacau biar rata..

Dah kecut boleh la masukkan santan cair dulu..biarkan masak sebentar

Dah menggelegak masukkan santan pekat dan kerisik.. kacau biar rata

Bila dah mula mengering, masukkan daun puding hitam. 
Jangan masuk awal-awal takut daun hancur..hehe

Inilah kejadiannya selepas masak.. enak dimakan dengan nasi panas atau ketupat..
Selamat mencuba..
Jangan lupa share..

Ni rupa daun puding hitam banyak kat kampung-kampung.. pasar tani ada jual.
Kalau takdak, tak letak pun takpe yer..

/* */
Resepi Makanan Masakan Simple Sedap © 2017