Resepi Nasi Lemak Sedap dan Simple

Resepi Nasi Lemak Sedap dan Simple – Nasi lemak, makanan ini boleh didapati di seluruh negara jiran seperti Indonesia, Singapura, dan Brunei. Sangat ringkas dalam penyediaanya, disediakan bersama ikan bilis goreng, timun, kacang goreng, telur, dan sambal.

Resepi Nasi Lemak Sedap dan Simple

Jom kita layan resepi dibawah:

Bahan Untuk Nasi

  • 3 cawan beras
  • 3 hiris halia
  • 3 ulas bawang merah – hiris
  • 1 cawan santan
  • 3 cawan air – boleh tambah jika atau dikurangi bila diperlukan
  • 1 helai daun pandan
  • secubit garam
  • 1 batang serai – dititik
  • 2 helai daun pandan

Cara Buat Nasi Lemak

  1. Basuh beras dengan air sehingga bersih kemudian toskan hingga hilang airnya.
  2. Siapkan perikut dan pijarkan minyak kemudian tumis serai, daun pandan, halia, bawang sehingga wangi.
  3. Masukan air dan santan kemudian masak sehingga mendidih. tambah garam dan kacau rata.
  4. Tuangkan beras yang sudah kita toskan tadi ke dalam periuk nasi. kemudian kita tuangkan juga santan yang sudah kita masak tadi dan masak nasi seperti biasa.
  5. Bila dah masak kacau nasi menggunakan shopsyik agar beras tak patah.

Bahan Untuk Sambal

  • 6 sudu besar chili giling
  • 1 biji bawang besar – hiris
  • 1 biji bawang tumbuk – hiris
  • 3 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih – ditumbuk
  • 2 biji bawang besar – ditumbuk
  • sedikit air asam jawa
  • segenggam ikan bilis ( sebahagian di goreng dan sebahagian di tumbuk)
  • sedikit gula, garam, dan perasa

Cara Buat Sambal

  1. Tumis cili giling, bawang putih, bawang besar, ikan bilis, dan bawang merah sehingga pecah minyak. kemudian masukan bawang besar hiris, air asam jawa, dan sedikit air agar sambal tidak pekat.
  2. Bila sudah mendidih masukan ikan bilis yang sudah kita goreng tadi dan sesuaikan rasa.
  3. Jika ingin agar resepi nasi lemak terlihat cantik bonda boleh menambahkan bahan sampingan lain seperti terlur, timun, dan kacang tanah. sekian resepi nasi lemak sedap yang saya kongsikan semoga resepi ini bermanfaat.

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!! (SbS)

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!! | Assalammualaikum.. Hai semua, baru kali ni admin berpeluang nak up resepi feberet sebagai orang tganu jati, Nasi Dagang & Gulai Ikan Tongkol. Sebenarnya resepi ni mak admin yang buat sendiri pada hari raya ke-3, tapi disebabkan masa yang terhad, baru sekarang admin dapat up kat page admin sendiri Aneka Resepi Masakan untuk semua pengemar Nasi Dagang bersama Kuah Gulai Ikan Tongkol. Boleh la buat untuk open house korang yer.. Selamat mencuba..

Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS)…
Sumber : Mak Tersayang (Tengku Fatimah)

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
Kerana admin lambat nak snap gambar, tengok-tengok mak dah kukus nasi dah. Tapi caranya ada kat bawah yer,,,

Pertama:
UNTUK NASI
1) 2 Kg beras biasa dan rendamkan 2 jam sebelum kukus (pakai beras cap pisang/serindit)
Kalau guna beras lembut 1 jam dah ok..
2) Secawan beras pulut tak perlu rendam dan nak kukus baru campur bersama beras yang direndam tadi dan kukus
3) Kukus sehingga masak separuh dulu/tak nampak bantuk beras dah.. Check selalu

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
4) Angkat nasi tadi dan masukkan dalam besen (masa ni nasi nampak kering)

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
5) Masukkan air ke dalam bekas agak-agak nampak basah gitu, dan gaulkan rata.

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
6) Biarkan seketika (3-5 minit) bagi nasi kembang sikit

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
7) Masukkan semula dalam bekas pengukus bersama bahan-bahan berikutnya..
Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
8) Masukkan bersama-sama nasi tadi, bahan bahan di bawah:
✔️ Bawang merah saiz sederhana 5 ulas (di mayang halus)
✔️ Halia 3 inci (di mayang halus)
✔️ Halba – 1 sudu makan
✔️ Daun pandan – 3 helai
Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!

9) Buat lubang sikit kat tengah, masukkan daun pandan dulu
Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!

10) Pastu campuran bawang, halba dan halia

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
11) Tutup bahan tadi dengan nasi sampai tak nampak

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
12) Kukus kali ke dua sampai nasi masak
Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!

13) Check nasi tadi kalau dah masak dan lembut, angkat dan masukkan dalam bekas,
Campurkan bersama santan dan gaul biar rata, santan tu secukupnya bagi nampak lembab jer..
Sebelum tu, dalam santan tadi, letak sikit garam yer, bagi rasa masin-masin sikit
Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!

14) Keadaan selepas di campurkan dengan santan

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
15) Siapp untuk Nasi Dagang kita..
Jom masak Gulai Ikan Tongkol/Aya 

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!


GULAI IKAN TONGKOL / AYA
1) Ikan tongkol 2 ekor sebab kecik (dikukus bersama asam keping (4 keping)
2) Lengkuas 1 inci – dihiris nipis
3) Gula melaka (3 inci) tujuan nak maniskan isi ikan. Tak nak letak pun takpe
P/s : Mak admin dah kukus awal-awal lagi, malam sebelum tu lagi,., Lagi kaw!!

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
4) Keadaan ikan lepas dikukus..

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!

5) Bahan:
✔️ 7-8 Ulas bawang merah
✔️ 3-4 biji bawang merah
✔️ Halia
Dikisar bersama..

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
6) Campurkan dengan rempah gulai khas untuk nasi dagang ( kat ganu banyak jual/boleh juga guna rempah gulai ikan biasa)
Tak sedap tak tahu la yer..huhu

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
7) Campurkan sedikit air dan kacau rata

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
8) Panaskan minyak..

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
9) Masukkan lada kisar 3 sudu makan
10) Masukkan campuran rempah dan bawang

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
11) kacau rata sehingga naik bau

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
12) Masukkan santan dan kacau lagi

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
13) Masukkan 1 sudu serbuk kunyit
14) Masukkan asam jawa saiz besar ibu jari
15) Sedikit gula melaka
16) Garam secukup rasa
17) Kacau rata dan biarkan sehingga mendidih..

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
18) Dah mendidih, barulah masukkan ikan yang dah dikukus tadi
19) Campurkan 1 sudu serbuk lada adabi untuk nampak kuah jadi merah.. nampak lazat sikit, 
tak nak letak pun takpe..
20) Biarkan lama sikit, bagi pecah minyak..

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
21) Masukkan cili padi
22) Biarkan mendidih lama, makin lama makin sedap tauuu..

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
23) Siap!!!!! Nyummmmm!!!!

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!

ACAR TIMUN
✔️ 3 Batang timun
✔️ 1/2 lobak merah
✔️ 1 biji cili besar
✔️ 2 biji bawang merah saiz sederhana
1) Potong bawang, lobak, cili dan bawang seperti dalam gambar, campurkan bersama cuka, sedikit garam dan sedikit air. Rasa, dan campurkan garam or air ikut selera masing-masing

Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!
Gabungkan semua… Selamat menjamu selera.. 
Selamat mencuba..
Jangan lupa share..
Resepi Lengkap Nasi Dagang Terengganu!

Resepi Nasi Ayam Turun Temurun!!

Resepi Nasi Ayam Turun Temurun!!

Bahan-bahannya untuk Nasi Ayam:

Beras basmathi – basuh dan tos
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1 sudu besar mentega
Minyak ayam
2 helai daun pandan
Sedikit garam

Cara:

  1. Panaskan planta dan minyak ayam. Tumis bawang putih dan halia yang ditumbuk serta daun pandan sehingga wangi.
  2. Tuang bahan tumis ke dalam beras yang telah dibasuh dan tos. Kacau rata sebelum dimasukkan air secukupnya. Saya letakkan sedikit garam. Masaklah nasi menggunakan rice cooker seperti biasa.

Bahan-bahannya untuk Ayam Madu:

  • 1 ekor ayam dg kulit – potong 4 atau 6
  • Serbuk kunyit
  • Garam halus
  • Sedikit madu

Cara:

  1. Lumur ayam dengan bahan di atas dan perap lama lama. Jika banyak, boleh disimpan di dalam freezer untuk kegunaan masa depan.
  2. Goreng dengan minyak penuh sehingga ayam masak.

Bahan-bahannya untuk Sambal Cili:

  • 6 – 8 tangkai cili kering
  • 3 ulas bawang putih
  • Gula
  • Air asam jawa

Cara:

  1. Masak cili dan bawang putih kisar sehingga mendidih dan agak agak cili masak. Kemudian masukkan gula dan terus masak sehingga bertukar warna gelap. Akhir sekali masukkan air asam jawa.

Bahan-bahannya untuk Sambal Kicap:

  • Bawang putih
  • Kicap cap kipas udang
  • Sedikit air

Cara:

  1. Tumbuk bawang putih dan satukan dengan kicap serta sedikit air. Masaklah sehingga mendidih.
  2. Nota: Kena manis sedikit.

Bahan-bahannya untuk Sup:

  • Leher dan sayap
  • Bawang merah
  • Halia
  • Sedikit serbuk sup/sup bunjut
  • Garam
  • Daun bawang

Cara:

  1. Masak ayam dengan air, bawang dan halia sehingga mendidih. Masukkan serbuk sup dan garam. Sesuaikan rasa.
  2. Taburkan daun bawang.
  3. Boleh dihidangkan, 

Jangan lupa share..
Selamat mencuba..

Oleh : Azie Kitchen
Resepi Nasi Ayam Turun Temurun!!

Resepi Bubur Berlauk Enak (SbS)

Resepi Bubur Berlauk Enak | Masak bubur,buat ikan bilis goreng pedas dan kangkung goreng belacan ok la tu kan
Cara buat ada pada setiap gambar
Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS)…
Sumber : ‎Aisha Shukor

Masak nasi macam biasa cuma 3 kali gandakan airnya..
Saya masak dalam rice cooker je.. masuk hirisan halia muda sikit dan bawang putih 2 ulas.. tutup separuh rice cooker tu dan masak la

Bila dah separuh masak, masuk garam secukup rasa dan sambung masak lagi sampai dapat tekstur yang macam bubur McD tu..

Ni bahan-bahan ikan bilis pedas.. asam keping 3 keping lupa nak enterframe.. heee

Panaskan minyak 3 sudu dan goreng ikan bilis sampai garing

Ketepikan ikan bilis dan tumis bahan-bahan yang kita dah blend tadi.. tumis sampai garing

Masukkan asam keping 3 keping.. sambung tumis

Renjis Enaq lemak manis ikut suka uolls la ye.. garam saya x letak dah sebab ikan bilis tu dah masin

Pastu gaul la dalam seminit dan siap!

Kangkung goreng belacan pulak.. panaskan minyak dua sudu, tumis hirisan bawang besar, bawang putih dan cili api sampai garing

Masuk belacan ikut suka uolls,hancur-hancurkan guna jari jer pun boleh

Lenyek-lenyek la guna senduk macam ini

Masuk kangkung yang dah disiang, cuci, selawat dan tos.. garam secukup rasa
Masak sekejap n siap!

Bubur saya saya make up lagi dengan daun sup dan daun bawang dan juga bawang goreng..
nyum nyum
Selamat mencuba..
Jangan lupa share..

Resepi Nasi Goreng Tomyam (SbS)

Resepi Nasi Goreng Tomyam | Sedapnya nasi goreng ni makan malam-malam lepas penat bekerja di siang hari.. huhuu
Jom la cuba.. senang jer ni…

Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS)…
Sumber : FB Adila Shafiai‎ 

Resepi Nasi Goreng Tomyam http://banyakresepi.blogspot.com/

Bahan diperlukan:
1. Nasi (resepi ni guna 300grm beras)
2. Seafoods
3. Sayur yang ada dalam fridge
4. 1 paket Pes tomyam 
5. Bawang Holand
6. Daun limau purut

Tumis bawang dengan sedikit minyak

Masukkan pes tomyam dan seafoods, kacau rata.

Apabila seafoods separa masak, masukkan sayur-sayur dan daun limau purut

Masukkan nasi, kacau rata..

Siap dan hidangkan
Selamat mencuba..
Jangan lupa share..

Bubur Nasi Daging

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua. Hari ni saya masak bubur nasi daging utk juadah berbuka puasa. Bubur ni rasanya seakan2 bubur lambuk bila di tambah sedikit rempah sup. Saya suka bubur nasi daging ni. Suami saya pula tak sah kalau tak makan bubur ni bersama sambal tumbuk, makin pedas makin bertambah seleranya….mmng sedap. Resepi asal bubur nasi daging ni adalah dari Chef Hanieliza dan saya C&P dari Ita Masam Manis. Terima kasih pada penyumbang resepi, pada yg suka menu yg ringkas dan sedap ni…bolehlah mencubanya. Kebetulan tekak saya mmng perit, jadi sesuai sangatlah berbuka puasa dngn bubur nasi daging ni. Jom kita semak bahan2 yg di perlukan.



Bahan-Bahan

  • 2 cwn beras
  • 300 gm daging dihiris nipis
  • 2 cm halia- dihiris
  • 1 btg serai- diketuk
  • air secukupnya (Yatie guna dlm 10 cwn, masak guna 5 cwn dulu, bila dah kering tambah lagi 5 cawan dan gaul sebati)
  • 2 biji kentang- dipotong dadu
  • 1 btg lobang merah- dipotong dadu
  • 1 camca besar lada hitam- ditumbuk halus
  • 1 1/2 camca besar rempah sup- Yatie tambah
  • 1 cwn santan
  • garam secukup rasa
  • 3 camca besar minyak-utk menumis

Bahan Tumis

  • 3 biji bwg merah – dihiris
  • 2 ulas bawang putih – dihiris
  • 2.5 cm halia – dihiris

Bahan Hiasan

  • daun sup secukupnya – dihiris
  • daun bawang secukupnya – dihiris
  • bawang goreng

Cara Menyediakannya

  1. Campurkan beras, daging, halia dan serai bersama air secukupnya dan masak hingga beras hancur dan daging empuk.
  2. Masukkan kentang bersama lobak merah, lada hitam,rempah sup, garam dan santan. kacau rata dan masak sehingga semuanya lembut.
  3. Panaskan minyak dlm kuali dan tumis bahan tumis sehingga wangi.
  4. Masukkan bahan yg ditumis tadi kedalam bubur dankacau rata.
  5. Angkat dan hidang ikut citarasa.