Resepi Pizza Simple dan Sedap

Resepi Pizza, halo bunda jumpa lagi bersama resepimasakan.info,  pada kesempatan ini kami bagi resepi memasak pizzza, tentu resepi ini rasanya enak dan sedap. Jom kita bahas resepi pizza kreasi bunda febri berikut ini.

Bahan Pizza

  • 600 grmm tepung protein sedang
  • 1sdm ragi instan
  • 2sdm gula pasir
  • 2sdm susu bubuk
  • Sejumput garam
  • 1btr telur
  • 250ml air es
  • 3sdm mentega

Bahan saus:

  • Tumis bawang bombay lalu masukan saos tomat, beri lada bubuk & sdkit gula pasir terakhir masukan oregano .

Bahan topping:

  • Sosis
  • Keju
  • Bawang bombay
  • Mayonaise

Cara buat pizza:

  1. Campur bahan kering lalu masukkan telur aduk rata 
  2. Masukan air sambil diuleni setengah kalis lalu masukan mentega uleni hingga kalis bulatkan adonan lalu tutup sg plastik wrap diamkan 1/2 jam
  3. Setelah satu jam dan adonan mengembang tinju adonan uleni sbntr llu bagi2 adonan 
  4. Cetak adonan diloyang beri topping lalu panggang hingga matang
Jika sudah mengikuti panduannya, kira kira seperti berikut ini hasilnya.
Resepi Pizza Simple dan Sedap
Resepi Pizza Simple dan Sedap

Resepi Brownies Panggang Enak

Brownies panggang, brownies namanya saja sudah enak didengar dan dilihat, apalagi di rasa ya bund. Nah berikut ini adalah salah satu resepi yang juga sangat enak untuk di coba yaitu brownies panggang.

Bahan Brownies Panggang

  • telur 2 utuh
  • gula halus 160gr ( kalo gak suka manis kurangin saja sesuai selera )
  • terigu 100gr ( aku segitiga biru)
  • coklat bubuk 25gr ( aku van houtten )
  • dcc 140gr
  • minyak goreng 40ml
  • mentega 50gr ( aku pakai blueband cake n cookies )
  • oreo dan chochocip untuk topping

Cara Buat Brownies Panggang

  • Whisk telur dan gula halus sampai gula larut dan tidak menggumpal kalo mau pake mixer cukup 3 menit ,
  • Masukan mentega dcc n minyak yg sudah di tim bersamaan sebelumnya aduk rata menggunakan spatula , masukan ayakan terigu dan coklat bubuk aduk rata , masukan dalam loyang yang sudah dioles mentega dan dilapisi kertas roti , adonan memang agak kental n berat ..
  • Beri topping ,
  • Panaskan oven (ini kalo pake otang ) dengan api besar selama 10 menit lalu kecilkan api dan masukan loyang ke dalam oven rak atas selama 25 menit lalu pindahkan ke rak bawah selama 7 menit untuk hasil brownies yg melted kalo mau hasil matang merata selama 15 menit di rak bawah ..
  • #nb kalo aku pake oven listrik 
  • Panaskan oven 180°c – 200°c selama 10 menit kecilin suhu jadi 160-170°c selama 35-40 menit (kondisi oven beda”, sesuaikan) masukan loyang pakai api atas dulu 10-15 menit lalu pakai api atas bawah sampai matang ( aku naruh loyang di rak bawah )
Sudah selesai, kira kira hasilnya yang bunda dapatkan nanti seperti ini.
Resepi Brownies Panggang Enak
Resepi Brownies Panggang 

Resepi Cheese Cake

Asalamualaikum bunsay…. dapat orderan dadakan untungnya stok bahan lengkap CHEESE CAKE
by: Bunda Febry. Resepi Cheese Cake .

Resepi Cheese Cake
Resepi Cheese Cake 

Bahan Resepi Cheese Cake :

  1. 6 butir telur utuh
  2. 1sdt SP
  3. 120gr gula pasir
  4. 150gr terigu
  5. 75gr butter (cairkan)
  6. 50ml susu cair
  7. 25gr keju parut

Cara buat Resepi Cheese Cake :

  • Panaskan susu llu masukan keju masak hingga keju larut, sisihkan
  • Kocok telur & gula hingga gula larut llu masukan SP kocok hingga mengembang
  • Stlh mengembang masukan terigu aduk rata llu masukan campuran susu llu butter aduk rata
  • Masukan ke dlm loyang ,panggang kurang lebih 30mnt sampai matang
  • Stlh dingin oles butter cream llu beri topping keju

Demikian bunda. Semoga bisa di ikuti ya.

Resepi Unik Lucu Roti Landak

Resepi Unik Lucu Roti Landak , sepertinya makanan terus berinovasi, berikut adalah salah satu resepi makanan yang desainnya sangat unik dan menggemaskan, roti landak sesuai dengan namanya bentuknya sangat mirip landak, kreasi bunda mooza.

Resepi Unik Lucu Roti Landak
Resepi Unik Lucu Roti Landak 

Bahan Roti Landak 

  • 500gr terigu cakra
  • 2sdm fernipan
  • 75gr gula pasir
  • 2sdm susu bubuk
  • 2 kuning telur
  • 2 ons kentang kukus haluskan
  • 150 ml air
  • 2sdm mentega

Cara Buat Roti Landak 

1.fernipan +air hangat 4sdm+1sdm gula.
larut kan dlm mangkuk dan tutup.
2.ambil wadah campur
telur+ gula+mentega+kentang halus.aduk
3.masukkan terigu lalu tambahkan larutan fernipan.uleni tambahkan air
4.uleni smpai kalis.
5.lalu diamkan 30menit. tutup gd lap bersih
6.lalu kempiskan adonan td.lalu bentuk landak. dg menggunting bagian atasnya.
7.lalu diamkan lg 20menit.
8.lalu goreng.

Resepi Lapsur Pandan Coklat Kukus

Resepi Lapsur Pandan Coklat Kukus, Assalamuallaikum semua. kami nak bagi resepi lapsur pada kesempatan ini Kreasi Vera Momynya Rara.

Resepi Lapsur Pandan Coklat Kukus
Resepi Lapsur Pandan Coklat Kukus

Bahan Lapsur Pandan Coklat Kukus

  • Tepung terigu 130 gr 
  • Telur utuh 6 btr 
  • gulpas 200gr 
  • Tepung maizena 30 gr
  • Blue band 200gr ( dicairkan) 
  • Susu bubuk 27 gr 
  • Bubuk coklat 1 Sdm 
  • BP 1/2 Sdm
  • Sp. 1 Sdt 
  • Vanilli 1/2 sdt 
  • pasta pandan secukup nya

Cara membuat Lapsur Pandan Coklat Kukus

  • Pertama tama panaskan klakat / dandang ,jika memakai dandang tutup nya memakai serbet bersih 
  • Campur kan semua bahan kering ( Tepung terigu, susu bubuk,maizena,BP,vanilli aduk rata sisihkan
  • Setelah itu Mix Telur,Gulpas,Sp sampai mengembang, putih & berjejak ,lalu masukkan Tepung sedikit demi sedikit dg speed rendah kemudian tuang blueband ke dlm adonan hingga tercampur rata & usahakan agar blue band tdk mengendap dibwh aduk trs sampai rata 
  • Lalu bagi adonan sm banyak nya untuk diberi wrn coklat & hijau 
  • Siap kan loyang 3 yg sdh di alas kertas roti ,untuk masing” adonan supaya cpt pengukusan nya & gk ribet 
  • Kukus adonan pertama warna hijau 5 mnt lanjut wrn coklat 5 mnt & terakhir hijau lagi 
  • Kue pertama diberi selai strawberry oles sampai rata lalu tumpuk dg kue yg kedua yg wrn coklat lalu beri selai Strawberry lagi & terakhir tumpuk kue wrn hijau lagi 
  • Tekan sedikit agar selai nya nempel 
  • Lalu potong sesuai selera & kue pun siap dihidangkan
  • Selamat mencoba

Resepi Martabak Mini Simple dan Sedap

Resepi Martabak Mini Simple dan Sedap, Martabak manis mini adalah makanan yang biasa dijual oleh peniaga pinggir jalan. Martabak ini sebenarnya sama dengan martabak manis yang biasa dijual pada umumnya, namun yang membezakan adalah bentuknya yang lebih kecil itulah sebabnya dinamaknan martabak mini.

Proses pembuatan untuk martabak mini juga sama seperti membuat martabak manis yang seperti biasanya. Makanan ini mempunyai tekstur yang sangat empuk dan lembut juga mempunyai rasa yang beraneka ragam. Semua rasa yang terdapat pada jenis makanan yang satu ini sama-sama enak dan empuk. Dan yang pastinya, mungkin harganya juga menjadi lebih murah jika dibandingkan martabak yang bersaiz besar. Martabak mini terdiri dari berbagai macam rasa yang enak contohnya seperti rasa, coklat, kacang, keju, pisang, susu dan lain sebagainya. Berikut kami sajikan resipi dan proses pembuatannya.

 Resepi Martabak Mini 1

  • 250 gr tepung terigu
  • 1/2 sendok teh garam halus
  • 1/2 sendok teh baking powder
  • 1 sendok makan ragi instant
  • 200 gr susu bubuk
  • 2 butir telur ayam
  • 100 gr gula pasir halus
  • 500 ml air

Bahan Toping :

  1. mentega secukupnya
  2. coklat meses secukupnya
  3. keju cheddar perut secukupnya
  4. susu kental manis secukupnya

Cara Membuat Martabak Mini 1:

  • Siapkan satu wadah untuk membuat adonan martabak
  • Masukkan tepung terigu, gula pasir, garam, ragi instant dan susu bubuk, aduk sampai tercampur rata
  • Masukkan dua butir telur yang sudah disiapkan kedalam campuran tepung
  • Kocok dengan mixer sampai semuanya tercampur rata menjadi satu
  • Tuang air sedikit demi sedikit kedalam adonan sambil diaduk-aduk
  • Panaskan cetakan martabak mini lalu tuang adonan kedalamnya
  • Tunggu sampai adonan benar-benar matang
  • Angkat lalu beri toping pada bagian atasnya dengan mengolaes mentega terlebih dahulu kemudian taburi coklat meses dan keju parut
  • Lalu yang terakir kucuri dengan susu kental manis
  • Martabak mini siap untuk dinikmati
Untuk rasa yang digunakan atau bahan toping untuk Resep Membuat Martabak Mini ini dapat disesuaikan dengan selera dan keinginan anda. Berkhidmat martabak mini ini dalam hidangan cemilan dalam keluarga anda, selamat mencuba.

Cara Membuat Martabak Mini 2

Kali ini resipi yang kita dapatkan dari facebook, resipi martabak mini oleh Kartika Firmansyah, tentu sedap dan mudah, jom kita buat.
 Resepi Martabak Mini Simple dan Sedap
 Martabak Mini Simple dan Sedap

Bahan:

  • Terigu 1/4
  • Telor 1 butir
  • gula 3sdm
  • Fernipan 1sdt
  • Baking powder 1sdt
  • Baking soda 1sdt
  • Air 400ml (kurang lebih 2 gelas)
  • Mentega 1sdm(dicairkan)

Cara membuat:

Aduk semua bahan sampai rata,jangan terlalu encer,diamkan selama 1 jam tutup pake serbet (topingnya sesuai selera) 
Tag:Resep Martabak Mini, Cara Membuat Martabak Mini, Martabak Mini, Cara Membuat Martabak Manis, Resep Martabak Manis Mini, Cara Bikin Martabak, Cara Membuat Martabak Manis Mini, Martabak, Martabak Manis Mini, Adonan Martabak Manis, 

Resepi Kek Batik Sedap dan Simple

Resepi Kek Batik Sedap dan Simple, Selamat datang pengunjung setia resepimasakan.info, saya ingin berkongsi resipi kuih yang enak, dan paling singkat, anak-anak suka dengan kuih ini, iaitu kek batik biskut. Kita cuma perlu lebur semuanya dalam periuk kemudian ratakan di dalam loyang.

Setelah di ratakan didalam loyang, sejukkan di dalam peti sejuk, kek batik siap di nikmati. Anak-anak kita pun yang tingkat sekolah rendahh juga boleh cuba membuatnya sendiri dalam mengisi masa lapang cuti sekolah.

Dengan melapis biskut dan mencurahkannya coklat atasnya tanpa meleburkan semuanya di dalam pot seperti yang biasa saya buat sebelum ini. Dan menariknya, pemilik asal resipi juga menyarankan biskut marie boleh di gantikan dengan biskut cream cracker.

Baca Juga: Resepi Kek batik coklat

Jom kita mula resep kue batiknya.

Resepi Kek Batik Sedap dan Simple

Bahan-bahan

Resepi Kek Batik Sedap dan Simple

  • 200gr milo
  • 250gr butter
  • 3 sidu makan serbuk koko
  • 1 tin kecil susu pekat manis
  • Biskut marie/cracker secukupnya

 

Cara membuatnya:

1. Alaskan loyang dengan plastik, biarkan plastik melebihi loyang supaya senang nak keluarkan kek bila dah sejuk.
2. Cairkan butter alam kuali dengan mengggunakan api kecil.

Resepi Kek Batik Sedap dan Simple
3. Setelah cair, masukkan susu, milo sedikit demi sediki gaul hingga sebati & masukkan juga serbuk koko.
Resepi Kek Batik Sedap dan Simple
4. Gaul sampai halus dan tak berketul lagi. (gunakan hand whisk)
Resepi Kek Batik Sedap dan Simple
5. Setelah pekat, susun biskut marie dalam loyang kemudian curahkan sebahagian adunan tadi dan ratakan, lapis lagi biskut marie, curahkan adunan ratakan. Ulang hingga habis adunan dan sejukkan dalam peti ais.

Kek Batik Sedap dan Simple sedia untuk di nikmati.
Resepi Kek Batik Sedap dan Simple
Cuba lihat juga video salah satu cara buat kek batik ini.

Sekian dan terima kasih, jom lihat resepi kek lainnya di resepimasakan.info

Resepi Kek Pisang Lembab dan Gebu Simple

Resepimasakan.info-Baru-baru ini, saya sekali lagi cuba resipi pisang kek kerana setiap hari ada kesan yang hampir facebook. Sebenarnya saya tidak tahu mengapa saya sentiasa mahu membuat ni pisang kek. Melihat imej yang ditayangkan membuatkan saya berasa sangat mahu mencuba.

Resepi Kek Pisang

Hari ini saya berkongsi resipi kek pisang yang bukan sahaja deliciousand lazat, tetapi juga lembap, lembut, dan lembap pada surface.Who berkongsi resipi ini memerlukan banyak bahan. Tetapi di sini onlyprovide hanya separuh doh. Mari kita mengintip lembut resipi pisang kek dan ni lembap.

Resipi Banana Cake

Bahan-bahan untuk kek pisang:

– 350 gram pisang masak
– 200 gm gula
– 250 gm tepung
– 3 biji telur
– 1/2 sudu teh ovellete
– 1 sudu teh serbuk penaik
– 125 gm minyak jagung
– 1 sudu teh pisang
– pisang dalam keping limau-limau untuk hiasan
Bagaimana untuk membuat kek pisang:

  1. Campurkan tepung dan serbuk penaik, dan penapis.
  2. pisang mash dengan sudu dan dimasukkan ke dalam pengadun dengan gula.
  3. Main sehingga gula cair dan licin.
  4. Tambah telur satu per satu dan bermain terus sehingga kembang.
  5. Letakkan 1/2 sudu teh ovellete menjadi lebih lembut.
  6. Pastikan adunan telur dan pukul sehingga gebu bunga, untuk menjadikan warna putih pucat.
  7. Kemudian, masukkan susu segar dan terus bermain.
  8. Gunakan mixer kelajuan perlahan dan tambah tepung sehingga campuran sambil terus bermain dengan baik.
  9. Tutup pengadun dan tuangkan minyak jagung, dan meraih adunan sehingga sebati.
  10. Sediakan lembaran penaik yang telah di gris dengan mentega, yang dipenuhi dengan kertas minyak.
  11. Panaskan ketuhar kepada 170 C bawah api bawah api dan 150 C selama 15 minit sebelum memasukkan kek.
  12. Tuangkan adunan ke dalam kuali
  13. Letakkan pisang di permukaan nipis, tidak terlalu tebal kemudian tenggelam.
  14. Letakkan periuk ke dalam ketuhar dan bakar selama 50-60 minit bergantung kepada kepanasan ketuhar.
  15. Cucuk dengan kayu memastikan kek masak. Apabila batang keluar kering, kek sudah masak. Jika tidak, menambah bahan api untuk memasak 5-10 minit.
  16. Apabila saya masak, sejukkan selama 10 Sinti dan terbailkkan di atas rak dawai.
  17. kek pisang sedia untuk dimakan.
Cukup pisang kek resipi lembap dan gebu yang saya boleh berkongsi. Kek ini apabila dibiarkan semalaman, permukaan akan menjadi lembap dan luas basah-basah seperti itu. Anda juga boleh taburkan badam cincang untuk hiasan jika dikehendaki pada permukaan sebelum penaik. Semoga berjaya.
Resipi Moist Banana Cake dan Fluffy Rating : 4.5 Posted By: Ahmad MGM

Resepi Kek Red Velvet Kukus Moist dan Lazat

Bercakap tentang resipi Red Velvet Cake lembap dan lazat dikukus, teringat ulang tahun pertama rakan-rakan . Sebelum ini ia tidak pernah makan kek. Apabila makan amat selesa pada lidah. peristiwa masa lalu juga mahu melakukannya sendiri. Saya merasa rujukan dalam buku ini untuk membuat kek, dan mendapati resipi ini adalah sama.

Resepi Kek Red Velvet

Apabila rakan-rakan atau keluarga meraikan hari jadi, saya membuat resipi ini untuk kek baldu merah. Anda boleh menunjukkan kepadanya hari jadi kanak-kanak atau apa-apa peristiwa khas. Mari kita lihat resipi baldu kek merah kukus lembap dan lazat. Anda juga boleh mencuba resipi brownies kedutan. Jika ada yang berminat untuk mencuba sendiri di rumah, sila sahaja.

Red Velvet Cake Recipe

Bahan untuk kek merah baldu:
– 360 tepung gm
– 1 sudu teh serbuk penaik
– 1 sudu teh soda bikarbonat
– 1 sudu teh garam
– 2 sudu besar kok serbuk
– 400 gula gm
– 1 cawan jagung minyak
– 1 cawan dadih
– 2 biji telur gred A
– 2 sudu teh esen vanila
– 1 sudu besar pewarna merah
– 1 sudu teh cuka masakan
– 1/2 cawan kopi air panas
Bahan-bahan untuk krim:
– 8 oz krim keju sejuk
– 5 sudu besar mentega lembut
– 2 sk esen vanila
– 2 cawan aising gula di ayak
Bagaimana untuk membuat kek baldu merah:
  1. Menggabungkan dan menapis tepung, serbuk penaik, soda, serbuk koko dan garam di dalam bekas, ketepikan.
  2. Tambah gula dan minyak dalam bekas yang besar.
  3. Tambah telur, buutermilk, esen vanilla dan pewarna, gaul rata dengan whisk.
  4. Tambah air panas dan kopi masakan cuka.
  5. Tambah tepung diayak sedikit demi sedikit dan kacau adunan sehingga sebati.
  6. mentega Sebarkan pada 2 mangkuk pembakar dan tuangkan adunan ke dalam kuali sebanyak.
  7. Panaskan ketuhar pada 170 C selama 40 minit atau sehingga kek masak.
  8. Selepas memasak, biarkan kek sejuk selama 10 minit kemudian keluarkan kek dari kuali dan sejuk sepenuhnya di atas rak dawai.
  9. kek dengan bungkus plastik dan simpan dalam peti sejuk.
Bagaimana untuk membuat merah krim baldu kek:

  1. Menghidupkan keju krim dengan mentega dan vanila hingga sebati.
  2. Tambah gula aising sedikit demi sedikit sehingga mencapai kemanisan yang sempurna.
  3. peti sejuk sehingga sedikit sengit sebelum digunakan. Boleh menyimpan di dalam peti sejuk sehingga 3 hari.

Maka bagaimana kek baldu merah resipi kukus lembap dan lazat. Akhir sekali, apabila kek dengan bungkus plastik, sekurang-kurangnya menyimpannya dalam peti sejuk 1 jam atau semalaman untuk mendapatkan kek yang anda mahu.

Resipi Red Velvet Cake kukus lembap dan lazat Rating: 4.5 Posted By: Ahmad MGM

Resepi mudah kek gula hangus kukus yang enak

Hobi yang “dipendam” sekian lama….trying new recipes. X kira la lauk pauk ka.. kuih muih ka, tp kegilaan sekarang ini ialah mencuba resepi kek yang simple dan mudah disediakan. Semalam telah berjaya mem”baking” kek sarang semut aka kek gula hangus. MENJADI…. 1st attempt. x sabar cuba lagi sekali. 

Resepi mudah kek gula hangus kukus yang enak
Resepinya: Kredit kepada [email protected]
*walau bagaimanapun, sdh di modified sedikit..

KEK SARANG SEMUT / KEK GULA HANGUS

125gm mentega
4 bj telur A
1/4 cawan susu pekat manis
1 cawan tepung gandum
1 cawan air
1 1/4 cawan gula (saya guna 1 cawan sj..)
2 sudu kecil soda bikarbonat – (saya guna 1 sudu teh shj)
esen vanila

Cara2:

  • Cairkan mentega dan biarkan sejuk.
  • Goreng gula hingga hancur dan masukkan 1 cawan air. Kacau hingga sebati dan cair. Biarkan sejuk.
  • Telur dikacau hingga kembang dan masukkan susu. Kacau hingga sebati.
  • Masukkan butter cair, tepung gandum (yg diayak bersama dgn soda bikarbonat) dan gula hangus kedalam adunan telur.
  • Kacau hingga sebati dan tapiskan.
  • Tuang ke dalam loyang (7″ x 7″) yg dah digriskan dan dialas dgn baking paper.
  • Peram selama 3 – 4 jam (lagi lama lagi elok utk menghasilkan lubang2 yg lebih banyak)
  • Bakar dlm oven yg dah panaskan 170 – 180C lebih kurang 40 – 45 min atau sehingga masak.

perlu hati2 masa menuang air kedalam gula yg tengah panas dan masa mengacaunya ya.. bubbling tu boleh mencederakan kalau tak berhati2..

Nota tambahan dari kak nor (sumber asal resepi ni…)
Berdasarkan pd eksperiman yg dah berjaya CMGebu buat, kek ni perlu dibakar dgn menggunakan api bawah sahaja utk tempoh 35 min pertama, lepas tu baru la di on kan api atas dan teruskan proses membakar lebih kurang 10 min lagi ya. Test dgn lidi, utk pastikan kek telah pun cukup masak. Suhu yg digunakan 165 – 175C.

well… hasilnya seperti dalam gambar. Cuzzy Anejan Egu… jangan jeles. Oleh kerana ko lebih suka mengukus, gudnews, boleh kukus tp lama sikit ler.. dlm sejam 50 minit gitu. Cuba laaaa…