Udang Masak Cili Padi Bersama Nenas Simple

Udang Masak Cili Padi Bersama Nenas Simple Assalamualaikum dan bertemu kembali. Dah makan ke belum? Hari ni saya masak udang lemak cili api bersama nanas. Biasanya saya guna udang yg belum di siang, tapi kali ni nak senang dan memudahkan anak2 makan, saya dah kopek udang tu sekali. Jom kita lihat bahan2 yg di perlukan….lebih kurang mcm masak lemak ikan, ayam atau ketam je.

Udang Masak Cili Padi Bersama Nenas
Bahan-Bahan

  • 500 gm udang sederhana besar

Bahan Kisar/ Tumbuk

  • 10 biji cili padi
  • 8 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci kunyit hidup
  • 2 batang serai-ketuk
  • 1 cawan santan cair
  • 2 cawan santan pekat
  • 1 keping asam gelugor/keping
  • 1/2 biji nanas- di potong2 kecil
  • garam dan gula secukup rasa

Cara -Cara

  1. Blend / tumbuk bahan2 kisar dan masukkan ke dalam periuk. Masukkan serai yang di ketuk dan gaul sebati. Masukkan santan cair dan asam keping.
  2. Masukkan nanas dan gaul sebati. Masukkan garam dan gula secukup rasa
  3. Masukkan udang dan masukkan santan pekat…. gaul lagi. Biarkan mendidih sebentar sambil di gaul lagi.
  4. Sekiranya rasa dah ok, bolehlah tutup api dan hidangkan.

Udang Harimau Panggilan Pulau Sedap dan Simpel

Udang Harimau Panggilan Pulau sedap dan simpel, Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni sajalah nak kongsikan resepi udang harimau panggilan pulau. Sebenarnya dah tak tau nak masak apa dngn udang ni, balik2 masak masam manis, masak tiga rasa dan buat sambal udang je. Kali ni saya masak resepi masam manis yg di tambah dngn kayu manis…mmng sedap. Resepi asal menggunakan ikan, dan saya pernah masak SIAKAP PANGGILAN PULAU…mmng sedap sngt kuahnya. Bila takde idea tu, kita tukar2kan je ikan pd udang, ikan pd ayam, ayam pd udang, daging pd ayam dan sebagainya. Asalkan kuahnya sedap dan kena dngn selera kita, bolehlah resepi tu di pelbagaikan….takyah nak pening2 sangat nak masak…kan…Jomlah semak resepi kalau ada yg teringin nak mencuba tu.

Bahan-bahan

  • 1 kg udang besar- gunting muncungnya, cuci dan toskan
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit +1 sudu kecil garam-utk goreng udang
  • 1/2 cawan sos cili
  • 1/2 cawan sos tomato
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 2 biji tomato – dadu kasar
  • garam cukup rasa @ 1 sudu kecil kiub maggi cukup rasa
  • 1/2 cawan air panas
  • 1 sudu besar gula
  • 2 sudu besar cili kisar
  • minyak secukupnya

Bahan hiris dan tumis

  • 1 labu bwg besar
  • 4 ulas bwg putih 
  • 6 biji cili padi
  • 2 btg serai – di ketuk
  • 1 btg kulit kayu manis

Cara-cara

  1. Udang yg telah di gaul dngn garam dan serbuk kunyit,hendaklah di goreng sehingga masak.Ketepikan.
  2. Masukkan 1/4 cawan minyak dlm kuali dan tumiskan bahan2 hiris hingga naik bau. Masukkan cili kering kisar, biar sedikit garing.Guna api perlahan je.
  3. Masukkan sos cili, sos tomato dan kicap manis – gaul sebati di ikuti 1/2 cawan air panas.
  4. Sesuaikan rasa garamnya @ masukkn maggi cukup rasa, apabila kuah @ sosnya sedikit pekat, masukkn tomato – kecilkn api. Biar kuah mereneh perlahan-lahan hingga tomato layu.
  5. Masukkan udang yg telah di goreng tadi dan gaul rata sebentar. Tutupkan api dan bolehlah di hidangkan bersama nasi putih.

Gulai Udang Dengan Tomato Hijau Yang sedap

Gulai Udang Dengan Tomato Hijau Yang sedap Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Malam ni barulah berkesempatan nak kongsikan menu siang tadi. Hari ni masak udang galah, tapi yg saiz sederhana je. Biasanya masak masam manis atau sambal je, kali ni masak lemak pedas pula. Resepi dari Che Mat Gebu, mmng mudah dan sedap. Kalau takde idea nak masak apa, mmng suka skodeng blog DTS…kat sana mcm2 ada…Terima kasih Che Mat berkongsi resepi dan idea masakan. Pd peminat udang tu, bolehlah cuba resepi ni….mmng best. Jom semak resepinya…Resepi asal udang dngn belimbing buluh, tapi kat rumah ni tak berapa gemar belimbing buluh tapi suka sangat dngn tomato hijau…terpulang pd selera masing2 ya..kita buat dia…kita gak yg makan nnti…

BAHAN-BAHANNYA 🙂

  • 500 gram udang bersaiz besar
  • 3 biji tomato hijau
  • 2 batang serai, dititik
  • 2 helai daun kunyit, disiat
  • 1/2 inci lengkuas, dititik
  • 1 keping asam gelugor
  • 800 ml santan cair
  • 350 ml pati santan
  • Garam dan secubit gula

BAHAN KISAR HALUS 🙂

  • 3 tangkai cili merah
  • 8 biji cili padi (optional)
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 8 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 3 biji buah keras
  • 1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA 🙂

  1. Udang dibersihkan, cuci dan toskan. Tomato dibelah 4 setiap biji. Ketepikan.
  2. Masukkan bahan2 kisar dalam periuk bersama serai titik, asam gelugor dan gaul rata.
  3.  Masukkan santan cair, kacau dan bila mendidih, masukkan udang. Masukkan tomato hijau dan biarkan hingga udang bertukar warna, masukkan pati santan dan gaul rata.
  4. Tambahkan daun kunyit, garam secukup rasa dan secubit gula. Masak dengan api perlahan sambil dikacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain.

Sambal Udang Tiga Rasa Mantap Dilidah

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua.Sambal Udang Tiga Rasa Mantap Dilidah Menu ringkas lagi tapi cukup berselera kami sekeluarga menikmatinya. Kata orang tu..sedap hingga menjilat jari jemari sendiri….perghhhhh…Kalau menu udang ni, masak apa pun semuanya sedap, nak2 udang fresh….mmng sedap dan terasa manisnya. Pada peminat udang tu, bolehlah cuba resepi ala2 tiga rasa ni…jom semak resepi  mudah ni…

 Bahan-Bahan

  • 1 kg udang sederhana besar
  • 1 sudu besar sos ikan/nampla
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 3 sudu besar sos cili
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 2 keping nenas – dipotong dadu (saya guna dlm tin je)
  • 1 biji tomato- di potong dadu
  • 1/2 btng timun – dipotong dadu  
  • 1 btng serai- di titik
  • daun sup/bawang- potong halus
  • sedikit garam dan gula secukup rasa 
  • minyak masak secukupnya

 Bahan Kisar

  • 2 labu bwng besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1/2 inci halia
  • 1/2 cawan cili kisar 

Cara-Cara

  1. Udang di potong muncungnya, cuci dan toskan. Gaulkan dngn sedikit garam dan kunyit. Goreng sekejap. Angkat dan toskan.
  2. Tumiskan bahan2 kisar sehingga terbit minyak. Masukkan sos tomato, sos cili, sos ikan, sos tiram dan gaul rata.
  3.  Masukkan sedikit air. Masukkan nenas, tomato dan timun yg dipotong dadu. Gaul rata.
  4. Masukkan sedikit garam dan gula. Masukkan udang yg telah di goreng tadi dan gaul rata.
  5.  Perasakan, sekiranya dah cukup masam manisnya bolehlah tutup api. Angkat dan hidangkan bersama taburan daun sup/bawang yg dipotong halus.

Udang Goreng Lada Hitam Lezat Simple

Berjumpa kembali , kita bahas resepi Udang Goreng Lada Hitam Lezat Simple Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Menu yg ringkas di hari minggu tapi amat menyelerakan. Biasanya udang di masak sambal, masam manis, gulai nenas ataupun tumis bersama sayur je. Kali ni saja mahukan kelainan bila udang di masak lada hitam. Resepi asal guna ayam dan boleh juga di gantikan pd ikan. Memandangkan kuah dan rasanya yg sedap, saya pun gunakan udang sebagai bahan utamanya. Maklumlah sendiri masak….sendiri makanlah, mmng sedap. Pada kwn2 yg nak merasa tu, bolehlah mencubanya.

Udang Goreng Lada Hitam Lezat Simple

Udang Goreng Lada Hitam Lezat Simple

Bahan-Bahan

  • 1 kg udang sederhana besar
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 sudu kecil garam
  • minyak masak secukupnya
  • 1 sudu besar lada hitam-kisar kasar
  • 1 tangkai cili merah*
  • 1 tangkai cili hijau*(*potong serong)
  • Daun sup secukupnya-hiris halus
  • 1/2 btng lobak merah-potong ikut suka
  • 1 biji tomato- belah 4
  • 1 labu bawang besar-potong bulat

Bahan Hiris

  • 1 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih

Bahan Sos

  • 3 sudu besar kicap jalen manis
  • 3 sudu besar sos lada hitam
  • 1/2 cawan air+1 sudu kecil tepung jagung (bancuh bersama)

Cara Menyediakannya.

  1. Udang gunting muncungnya, di bersihkan, cuci dan toskan. 
  2. Lumurkan udang bersama serbuk kunyit dan garam.
  3. Goreng sehingga masak. Angkat, toskan dan ketepikan dulu.
  4. Panaskan minyak, tumiskan bahan2 hiris sehingga sedikit layu. Masukkan bahan2 sos dan gaul rata.
  5. Masukkan lada hitam kasar, cili hijau, cili merah. Masukkan udang yg di goreng tadi. Gaul rata.
  6. Masukkan bawang besar yg di potong bulat dan tomato. Gaul rata. Tambahkan sedikit gula dan garam jika perlu. Perasakan, sekiranya dah ok…matikan api dan bolehlah di angkat dan hidangkan.
  7. Taburkan dngn hirisan daun sup. Sedap di makan bersama nasi putih panas.

Udang Masak Cili Padi Bersama Nenas Simple

Udang Masak Cili Padi Bersama Nenas Simple Assalamualaikum dan bertemu kembali. Dah makan ke belum? Hari ni saya masak udang lemak cili api bersama nanas. Biasanya saya guna udang yg belum di siang, tapi kali ni nak senang dan memudahkan anak2 makan, saya dah kopek udang tu sekali. Jom kita lihat bahan2 yg di perlukan….lebih kurang mcm masak lemak ikan, ayam atau ketam je.

Udang Masak Cili Padi Bersama Nenas
Bahan-Bahan

  • 500 gm udang sederhana besar

Bahan Kisar/ Tumbuk

  • 10 biji cili padi
  • 8 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci kunyit hidup
  • 2 batang serai-ketuk
  • 1 cawan santan cair
  • 2 cawan santan pekat
  • 1 keping asam gelugor/keping
  • 1/2 biji nanas- di potong2 kecil
  • garam dan gula secukup rasa

Cara -Cara

  1. Blend / tumbuk bahan2 kisar dan masukkan ke dalam periuk. Masukkan serai yang di ketuk dan gaul sebati. Masukkan santan cair dan asam keping.
  2. Masukkan nanas dan gaul sebati. Masukkan garam dan gula secukup rasa
  3. Masukkan udang dan masukkan santan pekat…. gaul lagi. Biarkan mendidih sebentar sambil di gaul lagi.
  4. Sekiranya rasa dah ok, bolehlah tutup api dan hidangkan.

Rendang Udang Galah Enak Simple

Rendang Udang Galah Enak Simple Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Pernah makan rendang udang galah tak kwn2 semua? Inilah  kali pertama saya masak dan makan rendang udang galah ni. Biasanya kita masak sambal, 3 rasa ataupun masam manis je, kali ni saje nak rasa kelainannya. Memang sedaplah…tak rugi mencuba, sedap hingga menjilat jari. Terima kasih Che Mat Gebu berkongsi resepinya. Izinkan akak kongsikan resepinya kat sini  ya. Pada kwn2 yg nak merasa tu, bolehlah cuba resepi mudah ni…

Bahan-Bahannya 🙂

  • 600 g udang galah (udang lain pun ok juga)2 helai daun kunyit, hiris halus
  • 1 camca besar gula melaka
  • Garam secukup rasa
  • 1 keping asam gelugor
  • 1 cawan pati santan
  • 2 camca besar kerisik
  • 8 biji bawang merah*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1 cm halia*
  • 1 cm lengkuas*
  • 2 batang serai, dihiris*
  • 3 biji buah keras*
  • 3 biji cili merah (nak pedas boleh tambah cili padi)*
  • 1 inci kunyit hidup*
  • 1/2 inci belacan*(*dikisar halus)

Cara membuatnya 🙂

  1. Udang dibersihkan, perap dengan jus limau dan garam, cuci dan toskan. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, gunakan api sederhana. Masak hingga terbit minyak.
  2. Masukkan santan, gula, kerisik dan sedikit garam, gaul rata. Bila mendidih, masukkan udang tadi bersama asam gelugor. Gaul rata dan masak hingga kuah pekat. Rasa dan jika perlu tambah sedikit garam.
  3. Akhir sekali masukkan hirisan daun kunyit dan gaul rata. Terpulang pada individu, samada suka lembap atau kering. Hidangkan bersama nasi hangat, roti atau apa2 saja yang berkenan di hati…..

Resepi Udang Masam Manis

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni masak menu yg sangat di gemari kami sekeluarga. Kebetulan Talhah balik bercuti, lama tak makan lauk udang katanya. Bila mama dengar, apalagi…campak2 jadilah udang masam manis ni. Resepi ni mudah je, asalkan udangnya fresh, mmng sedaplah masakan kita. Talhah makan penuh selera, sedap tu hingga menjilat jari.  Resepi ni boleh juga lihat di SINI. Jom semak resepi mudah ni.


Bahan-Bahan

  • 1 kg udang sederhana besar
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 1/2 cwn sos tomato
  • 1/2 cwn sos cili
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1/2 cwn air
  • 2 biji tomato-dipotong dadu
  • 2 keping gegelang nenas dlm tin-potong kecil
  • Garam, serbuk kunyit, dan sedikit gula
  • sedikit daun sup -utk tabur atas udang
  • minyak masak secukupnya

Bahan Hiris

  • 10 biji cili padi merah
  • 1 labu bwng besar
  • 3 ulas bwng putih

Cara Memasak

  1. Udang di gunting muncungnya, cuci bersih dan toskan.
  2. Gaulkan udang bersama serbuk kunyit dan garam. Gorengkan sehingga masak/garing sedikit. Angkat dan toskan minyaknya. Ketepikan dulu.
  3. Tinggalkan sedikit minyak dlm kuali, tumiskan bahan2 hiris sehingga naik bau.
  4. Masukkan sos tomato, sos cili, sos tiram dan sedikit air. Biarkan  mendidih sambil di gaul rata.
  5. Masukkan nenas dan tomato yg di potong kecil. Masukkan garam, gula dan gaul rata.
  6. Setelah siap dan cukup rasa, matikan api dan bolehlah masukkan udang yg di goreng tadi. Gaul rata dan bolehlah di hidangkan. Tabur dngn daun sup yg di potong kecil.

Gulai Kunyit Lengkuas Udang Sedap

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni nak kongsikan resepi gulai kunyit lengkuas udang. Masaknya mudah je, kali ni saya guna resepi Kak Liza yg sememangnya ringkas dan sedap. Pada kwn2 yg pening nak masak udang tu, saya sarankan cuba resepi K.Liza ni, mmng sedap. Terima kasih K.Liza berkongsi resepi, izinkan saya kongsikan resepinya kat sini pula ya.


Bahan- Bahan

  • 1 kg udang besar [bersihkan]
  • 2 cawan santan [1 biji kelapa]
  • 200 gm kacang panjang -Yatie guna kacang buncis[potong pendek]
  • 3 keping asam gelugor
  • 1 helai daun kunyit [koyakkan]
  • 3 sudu besar minyak utk menumis
  • garam dan sedikit gula

Bahan Kisar

  • 3 tangkai cili merah
  • 15 tangkai ciliapi
  • 3 cm lengkuas
  • 2 batang serai
  • 3 ulas bawang merah

Cara
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar sehingga naik minyak.
2. Masukkan santan dan asam gelugor. Masakkan sehingga naik minyak dan pekat.
3. Bila pekat masukkan udang, kacang panjang, garam dan daun kunyit.
4. Masakkan sehingga pekat dan udang masak betul.
5. Hidangkan.